tirsdag 13. januar 2015

Også store gutter kan være små

Det er alltid veldig koslig å hente på SFO når ungene har vært borte fra meg en helg, feks på samvær.

Storebror er ikke den som viser mest følelser, men han har sin egen, subtile måte å fortelle oss ting på. Jeg som kjenner han godt ser jo fort hva slags humør han er i.

Når jeg kommer inn på SFO liker jeg å komme litt stille, slik at jeg i noen sekunder eller minutter kan se på at han leker med de andre ungene. Det gjør så utrolig godt for mammahjertet, å få noen glimt av et normalt liv, oppe i alt. Å kunne se at han faktisk leker, kommuniserer! Det skjer ikke så ofte, så de gangene det skjer, så prøver jeg å suge det til meg.

Ofte ligger han i sofaen når jeg kommer. Da har han kanskje en voksen sammen med seg, eller han ligger der selv og "ruller", holder på med bitesmykket sitt, og rett og slett har en "time out" for seg selv. Han er sliten av dagen, og trenger fred, og litt tid i sin egen verden.

Når jeg kommer og setter meg sammen med han, kommer han krypende inntil meg, og gjerne stikker han nesa si borti meg. Og lager en utrolig søt "øh" lyd.
Hvorfor stikker han nesa borti meg lurer du kanskje på? Jo, det skal jeg fortelle deg. Storebror er veldig glad i serien "Dragerytterne på Borkøy". Der er det mange drager, blant annet Traume Terror (Terrible Terror) som han er veldig betatt av. Og de dragene er (jeg siterer fra drageboka hans) "små nysgjerrige skapninger som stikker nesa si borti alt mulig rart". (Mer om drageboka kommer senere).
Storebror tar alt bokstavlig. Så "stikker nesa si borti" er for han at de bokstavlig talt stikker nesa si bortpå ting eller folk. Derfor går han rundt og stikker nesa si borti meg og andre, og ting, for han er nysgjerrig, slik en traume terror. ;) Og Traume terroerer er veldig søte synes Storebror, derfor lager han også den "øh" lyden, og verdens mest uskyldige ansikt.

Så da sitter jeg der da. Og koser med en gutt som leker Traume Terror. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar